De redding van januari

Het is toch wel de pittigste van de 12. Hij is saai, kent geen hoogtepunten en is een anticlimax na december. Hij is nat, en lafjes koud. Kranig weer ik alle opgedrongen goede voornemens. Ik stop nergens mee en begin ook niet aan iets dat niet bij me past, door schade en schande wijs. Ik adem in en uit, dan gaat hij vanzelf voorbij: JANUARI.

Niet mijn maand dus, januari. Op 1 ding na: ik ben gék op plannen maken. M’n jaar indelen, stippen zetten, en m’n focus terug plannen naar haalbare doelen. Privé – reizen, fit goals, social goals -  maar nog veel meer voor onze klanten. Januari voelt als die schone lei, brengt nieuwe energie en omdat hij zo saai is ook tijd om de focus weer helemaal scherp te krijgen. Wat willen we bereiken dit jaar? In echte concrete doelen? Is de doelgroep nog actueel, of zijn er ontwikkelingen in de markt waardoor je die moet herzien? Sluiten de communicatie activiteiten nog aan bij wat we willen bereiken voor de klant? Waar gaan we dit jaar ‘meeliften’ op gebeurtenissen in de markt? En welke ‘dalmomenten’ zijn er en hoe gaan we dan in de aandacht komen? En via welke kanalen?

Een goed plan zorgt voor (nieuwe) inzichten, de juiste focus en ijkpunten waarmee je je inspanningen verderop in het jaar kunt toetsen. Klinkt tijdrovend en daarom ook iets wat bedrijven soms over willen slaan. Liever direct over in actie. Meteen content maken en groot bereik proberen te krijgen. Maar als je eenmaal gaat investeren in storytelling, kun je het beter meteen echt goed doen. De juiste doelgroep bereiken is zóveel meer waard dan er alleen maar zijn, en met hagel schieten.

In de planvormingsfase ontwikkelen we creatieve communicatieconcepten. We duiken (opnieuw) in de wereld van onze klant, denken mee over een effectieve introductie van bijvoorbeeld dat nieuwe restaurant of product, werken aan de verdieping van het verhaal en bepalen welke beelden we nodig hebben om dat te ondersteunen. Het is de fase waarin bij ons team het vuurtje aangaat en we op ons creatiefst zijn. Waarin we even afstand nemen om zo nog dichter bij de doelgroep te kunnen komen. En waardoor alles wat we doen dat jaar weer net iets scherper wordt.

De redding van januari voor mij: plannen maken samen met jullie. Let’s go!

Liselore Holman
Sr PR Consultant
Gerelateerde items
Terug naar overzicht