De verschuiving van user generated content naar employee generated content

Hoewel onze teammembers ergens anders in uitblinken, hebben we één ding met elkaar gemeen. Onze sociale instelling maakt dat we mensen ontmoeten, spreken én servicen het leukste vinden aan ons vak. Het is dan ook niet gek dat zowel onze klanten als mediarelaties Today’s Specials omschrijven als een persoonlijk bureau. Toch is deze karaktereigenschap niet altijd even makkelijk te uiten in het digitale tijdperk, vooral niet in de huidige coronaomstandigheden. Hóe blijf je persoonlijk als merk of bedrijf in tijden als deze? Naast videobellen, een gedeelde Spotifylist en ‘gezamenlijke diners’ op afstand is employee generated content (EGC) hét antwoord.

 

Een fortuin besteden?
User generated content heeft de afgelopen jaren terrein gewonnen op social media. Waar ‘het perfecte plaatje’ voorheen dé manier was om reclame te maken, blijkt content gecreëerd door volgers, klanten of fans veel beter te werken. Reviews, foto’s en video’s van een dienst of product in gebruik van een trouwe klant wekken nu eenmaal meer vertrouwen op dan een reclame waar een fortuin aan is besteed. Enfin: mond-tot-mondreclame, in welke vorm dan ook, is more confidential!

 

Thuiswerkers posten er op los
Nu bijna iedereen thuiswerkt – thank God voor ons kleine, hechte team en het feit dat we in shifts op kantoor mogen werken – staat onze feed dagelijks vol berichten over creatieve werkplekken, videomeetings en de vrijmibo op aftand. Thuiswerkers posten er op los en fungeren als het ware als visitekaartje voorde organisatie waar zij voor werken. Mijn visie? Er vindt een verschuiving plaats van user generated content naar employee generated content. Dit kan grote voordelen hebben, ik som ze eventjes voor je op:

  

Je draagt bij aan de authenticiteit van je merk 

Aangezien we dagelijks een flinke portie fake news voorgeschoteld krijgen, geloven we niet alles wat de media ons vertellen. Social media gebruikers zijn wantrouwig en cynisch. Dat maakt het juist zo lastig om men ervan te overtuigen dat jouw nieuws niet nep is. Censuur, filters en perfectie brengen geen authenticiteit teweeg. Om geloofwaardig over te komen, wil je juist authentieke content delen. Daarom is het een pre om de gezichten achter je merk op de voorgrond te laten treden. Employee generated content is daar perfect voor! 

 

Je vergroot je netwerk én zorgt voorinteractie

De berichten die via medewerkers worden gedeeld, bereiken andere volgers dan de berichten die via de bedrijfskanalen verspreid worden. Hierdoor bereik je een nieuwe groep potentiële volgers, zonder hiervoor te hoeven adverteren. Met andere woorden: je vergroot je netwerk zonder dat hier kosten aan verbonden zitten. Daarnaast is de kans groot dat vrienden, familieleden en kennissen reageren op de content van je medewerkers. Als je als merk op deze likes, reacties en shares reageert, genereer je nóg meer interactie! 

 

Je wint het vertrouwen van je (potentiële) volgers 

Medewerkers die een positieve, enthousiaste post over een product of dienst delen doen dit niet zomaar. Zij zijn trots om een deel uit te maken van de organisatie. Onderzoek wijst uit dat men eerder vertrouwt op aanbevelingen van derden dan van merken. Aangezien medewerkers het merk als geen ander kennen en de corporate story niet beter kunnen vertellen, is employee generated content dé manier om het vertrouwen van je (potentiële) volgers te winnen. 

 

Wil jij weten hoe je employee generated content inzet voor jouw merk of bedrijf? Bel gerust even voor meer informatie of stuur me een mailtje via chiara@todays-specials.nl.

 

Have a nice day!

Chiara Izelaar | Pr Conultant & Copywriter
Today’s Specials

Chiara Izelaar
Client manager - PR consultant
Gerelateerde items
Terug naar overzicht